March 25, 2009

Panti Asuhan





Pertama kali saya menjejakkan kaki ke rumah anak yatim…setelah sekian lama teringin nak melawat mereka, akhirnya dapat juga saya ke sana walaupun sekejap je...xsampai pun separuh hari,cume 2 3 jam je kami dapat berada di sana.walaupun hati ni teringin sekali berada di sana dan bermesra dengan mereka lebih lama…apabila saya tatap wajah mereka,hati saya mula sebak…apakah perasaan mereka ye?macam mane mereka jalani hidup ni tanpa ibu bapa mereka?adakah saya setabah mereka?dan mcm2 persoalan lagi yang xterluah dengan kata-kata….memang hati sebak lihat wajah-wajah anak yatim…


Apa yang membuatkan kami terharu ialah apabila kedatangan kami diraikan dengan hidangan makanan, itu tandanya mereka menghargai kedatangan kami semua…mereka mengalu-alukan orang luar datang untuk melawat mereka..Hati mereka berbunga-bunga inginkan orang-orang di luar sana datang melawat mereka, beramah mesra dengan mereka, bergurau senda dan bergelak ketawa seperti kanak-kanak lain…walaupun kita lihat mereka seakan-akan gembira dengan dunia ini, tapi hakikatnya mereka dahaga kasih sayang ibu mereka, ayah mereka…mereka tentu merindui ayah mereka,ibu mereka…


Walaupun masa seciput, kami sempat juga mendengar cerita2 mereka, kisah hidup mereka yang begitu perit bagi saya...salah seorangnya,,, saya amat kagum dengan ketabahan seorang adek ni, daripada cara beliau bercakap, cara beliau melayan pertanyaan kami, beliau memang seorang yang tabah. Amat tabah…kakak kepada 4orang adik beradik,,,umurnya baru 13 tahun,,,tapi hidupnya yang perit membuatkan beliau menjadi tabah menjaga adik-adik yang lain…didera makcik sendiri, digigit, dan yang paling xberperikemanusiaan diberi minum chloroxxxxx….Ya rabbi,manusia jenis apakah ini???nasib baik Tuhan masih sayangkannya…syukur alhamdulillah…I really hope that one day she will get the truly happiness…ameen..



Teringan nak pegi sane lagi…

Teringin untuk menjadi guru mereka...

Teringin untuk berkongsi kasih sayang...

Teringin untuk menjadi kakak mereka...

Teringin untuk berbakti kepada anak-anak yatim...

Teringin untuk menjadi sukarelawan di rumah anak yatim...


0 comments: